Vanhemmat, nyt tai ei koskaan!

Useista vanhempainyhdistyksistä on otettu yhteyttä energiajuomien aiheuttaman huolen takia. Moni pohtii, mitä voisimme asialle yhdessä tehdä.
Lukuisa joukko kauppiaita on jo kuullut viestimme. He ovat asettaneet vapaaehtoisesti myyntikieltoja energiajuomille. Viime päivinä myös urheiluseurat ja joukkueet ovat liittyneet mukaan asettamalla energiajuomien käyttökieltoja junioreilleen.

Viime viikolla Kuningaskuluttaja-ohjelma nosti aiheen esiin. Ensimmäistä kertaa energiajuomien suhde päihdemarkkinointiin tuli suurennuslasin alle. Tämä on antanut tukea vaatimuksille energiajuomien myynnin rajoittamisesta. Ohjelman voi katsoa täältä: http://areena.yle.fi/video/1330021398674

Laajan palautteen perusteella toivoisimme meiltä vanhemmilta yhteistä ponnistusta lapsiemme hyvinvoinnin puolesta. Kyse on kasvatustyömme tukemisesta.

Suomessa otetaan torstaina käyttöön uusi vaikuttamiskeino, kansalaisaloite. Se antaa kansalaisille mahdollisuuden saada aloitteensa eduskunnan käsiteltäväksi. Kun vähintään 50 000 äänioikeutettua Suomen kansalaista on allekirjoittanut aloitteen, eduskunta ottaa sen käsiteltäväkseen. Aloitteen jättämisestä meillä on kuusi kuukautta aikaa kerätä vaaditut allekirjoitukset. Paperille kerättävissä allekirjoituksissa on käytettävä oikeusministeriön lomakepohjaa.
Olisimme nyt laittamassa vireille lakialoitteen energiajuomien myynnin rajoittamisesta alle 15-vuotiaita koskien. Kun oikeusministeriö on hyväksynyt aloitteen, välitämme vanhempainyhdistyksiin lisätietoa nimien keräämisestä. Sivulle http://www.vanhempainliitto.fi/vanhempaintoiminta/paihteet/energiajuomat päivitetään tarpeellista materiaalia. Meillä on sauma toimia.
Meidän vanhempien on aika näyttää suuntaa. Kun jokainen yhdistys kerää aloitteelle 50 allekirjoitusta, olemme ylittäneet vaaditun rajan kirkkaasti. Tehkäämme tämä, jotta lapsillamme olisi parempi olla ja elää. Ja siksi, että me vanhemmat saisimme tukea kasvatustyöllemme.
Palaamme pian, tervehtien,
Vanhempainliiton toimiston väki